MAHDOLLISUUS
Pohjois-Karjalan maakuntaliiton brändikiteytyksen ja strategian mukaisesti maakunnan väestö ja ”maailmankarjalaiset” ovat alueen tärkeimpiä brändilähettiläitä. Miten heitä voidaan osallistaa valtakunnallisessa rekrykampanjassa, jossa maakuntaan haetaan lisää työvoimaa ja eri alojen osaajia?
Headhunterin tehtävä annettiin Pohjois-Karjalan asukkaille.
OIVALLUS
Jokaisella pohjoiskarjalaisella on joku tuttu jossain, joka on joskus harkinnut tai jonka kannattaisi harkita muuttamista tänne. Mutta aina kuuluu muttia: ei ole muka mielenkiintoisia työpaikkoja tai ollaan kaukana sivistyksestä. Oli aika ottaa tilanne haltuun ja kutsua maailmankarjalaiset kotiin. Headhunterin tehtävä annettiin Pohjois-Karjalan asukkaille. He jos ketkä tietävät alueen mahdollisuudet ja puhuvat arvojemme mukaisen elämän puolesta – sellaisen, joka hymyilyttää nukkumaan mennessä.
Videota rakastettiin ja se sai loistavaa palautetta.
RATKAISU
Suunnittelimme alueellisen kutsukampanjan, jossa yhdistyi luovalla tavalla brändiuudistus, tarinallinen video ja osallistuminen. Kampanja eteni kolmessa vaiheessa:
-
- Aktivoiminen: teimme pohjoiskarjalaisille koskettavan videon ja samalla kutsuimme heidät mukaan kampanjaan. Videota jaettiin somessa ahkerasti ja se sai loistavaa palautetta brändilähettiläiltämme.
- Kutsuminen: kampanjassa pyydettiin pohjoiskarjalaisia ilmiantamaan läheisensä kutsumista varten. Houkuttelumateriaalia oli sekä kutsujille että kutsuttavilla verkkopalvelussa www.maailmankarjalaiset.fi
- Vastaaminen: lähetimme personoidut kirjeet ilmiannetuille sekä vastauskortin. Halutessaan keskustelua oli mahdollista jatkaa verkkopalvelun chatissa.
TULOKSET
Kampanjan aikana lähetettiin yli 300 personoitua kutsua ympäri Suomea, jotka saivat aikaan ihastusta ja suoria yhteydenottoja työmahdollisuuksista. Kampanja sai Pohjois-Karjalassa laajaa näkyvyyttä medioissa ja somessa, ja samalla se tuki myös laajempaa valtakunnallista rekry- ja imagokampanjaa.
Fabrik on ollut Pohjois-Karjalan maakuntaliiton viestinnän kumppanina ja sparraajana keväästä 2018 lähtien. Yhteisiin saavutuksiimme kuuluvat muun muassa uudistettu brändityö ja visuaalinen identiteetti, markkinointistrategia, valtakunnallinen rekrykampanja sekä jalkatusten toteuttamisen apuvälineenä hyödynnetyt presentaatio- ja muut materiaalit.